تغذیه نادرست و ناکافی نیز می تواند در طولانی مدت سلامت دهان شما را به مخاطره اندازد.آموزش اینکه غذاها چگونه سلامت دندان و لثه های شما را تحت تاثیر قرارمی دهند اوّلین گام به سوی تغذیه سالم برای حفظ بهداشت دهان است.

10غذای فوق العاده برای دندان

سبزیجات

کدوحلوایی،هویج،سیب زمینی وبروکلی مملو از ویتامین  A وبرای تشکیل مینای دندان وجود این ویتامین بسیار ضروری است.علاوه براین،سبزیجات ترد،لثه ها را تمیز کرده،موجب تحریک آن ها نیز می شود.


 دانه کنجد

دندان های سالم نتیجه مصرف نان سفید ودانه کنجد مخصوصا برای کودکان است.دانه کنجد مانع از تشکیل پلاک های دندانی شده وبه ساخت عاج دندان کمک می کند.دانه کنجدهمچنین به دلیل اینکه سرشار از کلسیم است به حفظ تراکم استخوان ودندان هم کمک شایانی می کند.

 

پیاز

این سبزی،دارای ترکیب ضدباکتری قوی،به نام سولفور(گوگرد)است.طبق نظرمحقّقان ،بیشترین خاصیت پیاز زمانی است که به صورت خام و پوست کنده استفاده شود.البتّه ممکن است خوشمزه نباشدولی ضامن سلامتی دندان های شما خواهد بود.

 

آب

با نوشیدن آب ،کمک می کنیم تا لثه ها مرطوب بمانندوموادغذایی که لای دندان ها گیر کرده وتجزیه شده ودر نهایت موجب بوی دهان گشته اند،شسته شده واز بین بروند.

 

پنیر

پنیر با کربوهیدرات پایین،کلسیم و فسفات بالا،فوایدبسیاری برای دندان دارد.این ماده غذایی،PH دندان را متعادل می کندوبه حفظ وبازسازی مینای دندان کمک می کند وبا تولید بزاق ،باکتری که موجب ایجاد حفره دندانی وبیماری لثه  می شود را از بین می برد .

 

کرفس

باخوردن این نوع سبزی چون مجبور می شویم زیاد بجویم به سلامت دندان هایمان کمک کرده ایم.کرفس موجب تولید بزاق بیشتری در دهان می شودکه این سبب ازبین رفتن باکتری های بد دهان می شود.کرفس موجب تمیز شدن فواصل بین دندان ها می شود.

 

میوه جات

میوه های مختلف مانند سیب،توت فرنگی،مرکبات و به خصوص کیوی،حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C هستند.این ویتامین به منزله سیمانی است که دیواره سلول ها را محکم نگه می داردوبرای سلامتی بافت لثه از اهمیت خاصی برخورداراست واگر بدن تان به حد کافی این ویتامین را دریافت نکند،طبق نظرمحققان،شبکه کلاژن در لثه هایتان از هم فرو می پاشدولثه ها مستعدپذیرش باکتری شده،موجب ابتلا به بیماری می شود.

 

 

چای سبز

چای سبز حاوی پلی فنل((یک آنتی اکسیدان گیاهی))است که از آسیب دندان ها وایجاد حفره دهانی وبیماری های لثه ای پیشگیری می کند.چای سبز برای رفع بوی بد دهان نیز موثر است واز رشدباکتری هایی که موجب ایجاد این بوی بد می شوند جلوگیری می کند.چای سبز،همچنین دارای مقداری فلوراید است که مانع خراب شدن مینای دندان می شود.

 

گوشت

شاید تعجّب کنید،امّا درست خوانده اید.گوشت گوساله،جوجه و کبا ب ترکی و تخم مرغ حاوی فسفر فراوانند.کلسیم با کمک ویتامین D وفسفر موجب تقویت استخوان ها ودندانهای ما می شود.این مواد معدنی با پیشگیری از پوسیدگی دندان به سلامت دندان های ما کمک می کند.

 

شیر و ماست

شیروماست بدون مواد شیرین کننده،برای دندان مفید است.آن ها دارای اسیدیته پایینی هستند،بدین معنا که از تخریب تدریجی دندان که پوسیدگی نام دارد،پیشگیری می کنند.شیر،منبع غنی از کلسیم است که حافظ سلامتی دندان است و همان طور که می دانیم،جزء اصلی و مهم دندان و استخوان است.